Užduotis - 5

Užduoties pavadinimas-  Intuityvaus modelio sukūrimas sėkmingam mokymuisi, siekiant karjeros

Užduoties tikslas: siekti atpažinti savo turimus gebėjimus ir įgūdžius sėkmingam mokymuisi

Užduoties paskirtis: Ši užduotis skirtas sėkmingo mokymosi patirčiai tam tikroje srityje išreikšti. Modelis kuriamas apjungiant sąvokas ir idėjas, panaudojant vaizduotę ar jausmus, metaforas ir tyrinėjimus ir apibendrinant.

Priemonės: popieriaus lapai ar užrašų knygelės, rašymo ir spalvinimo priemonės

Atlikimo reikalavimai

1 Žingsnis – Intuityvusis

Intuityvumas - tai vaizduotės, garsų, jausmų ir tekstūros visuma. Priklausomai nuo Jūsų mokymosi stiliaus, teikiamų prioritetų – Jūs galite matyti, girdėti ar jausti idėjas. Tai –daugiau nei modelis, tai – potyriai. Šio modelio esmė – tai kas abstraktu – paversti apčiuopiamu, konkrečiu. Sukuriamas modelis, tačiau jį galima pildyti, kurti ir tobulinti. Tai tarsi saujelė pagrindinių sąvokų paverčiamų veiksminga patirtimi.

 Kaip tai atlikti?

Esate praktiškai su tuo susidūrę, skaitydami mokslinę literatūrą, kurioje autoriai apibrėžia sąvokas. Apibrėžiant sąvoką, skaitytojas mintyse įsivaizduoja, jaučia. Tai postūmis sukurti paveikslą ar modelį. Visaapimančio (holistinio) mokymosi idėja ir yra susikurti pačiam šį modelį, o Jums į rankas tas modelis nepaduodamas, nepateikiamas. Tad Jūs kuriate, o jei neįsivaizduojate, kaip tai atlikti, pradėti turėtumėte paėmę popieriaus lapą ar užrašų knygelės lapą. Nupieškite keletą ryšių tarp idėjų, sąvokų popieriuje. Rezultatas – ne idealus konstruktas, o supaprastintas modelis. Tas modelis gali būti netikslus, tai rezultatas, kurį galima pataisyti.

Šio žingsnio esmė – sudėtingas idėjas išreikšti paprasčiau, nes Jūsų mintys yra spartesnės negu galite įsivaizduoti, o popieriaus lapas ir rašymo bei kitos priemonės ne visuomet tai padės lengviau atlikti. Tad modelio kūrimo procesas yra Jūsų pasirinkimas.

2 Žingsnis - Metaforos

Neužtenka sukurti modelį. Reikia susieti jo dalis. Čia padeda metaforos. Metafora – literatūrinis terminas, kai norite susieti du skirtingus dalykus, kurie net atrodo nesusiejami. Metafora padeda susieti nesusiejamus dalykus, ypač tuomet, kai Jums trūksta apie juos  informacijos. Kaip pavyzdys galėtų būti palyginimas (Teatras yra meno ir kultūrinio sąmoningumo gaminys). Metafora padeda sujungti prieš tai buvusias mintis su naujomis, ypač tuomet, kai trūksta informacijos iš jau turimo jūsų modelio.

Kaip kurti metaforą?

Pateikiamas pavyzdys. Siekiant lavintis Mokymosi, asmenybės ir pilietiškumo ugdymosi gebėjimus, galima kurti metaforas, siejant tokius dalykus kaip mokymas/is ir pilietiškumo ugdymas, aplinka ir kultūrinis sąmoningumas kt.

Kaip mokotės kažką naujo žaiskite žaidimą Tai man primena...“. Ant didelio popieriaus lapo surašote idėjas, ką Jums primena nauja sąvoka; surašote ar išvardinate. Netgi tos idėjos gali būti visai paprastos ir absurdiškos, atrodyti, kad nėra ryšio su nauja sąvoka, reiškiniu. Svarbi sąsajų idėja, susieti tai, kas atrodo ir net nesusiejama.

Jei suprantate ugdymą, tuomet mokantis pilietiškumo ugdymosi, sąvokos padeda suprasti asmenybės pilietiškumo ugdymąsi. Jei matote, kad konstruktas silpnas, galite užpildyti trūkstamas ar silpnas vietas. Tai galite daryti iš savo stipriosios pusės, panaudoti tuos terminus, ką gerai suprantate (meno, mokymosi ar asmenybės ugdymosi ir pan.). Galite sieti tokius dalykus: pilietiškumas ir teatras; problemos, susijusios su gebėjimu mokytis, spręsti pasinaudojant ugdymo terminais. Taip sukuriama pakaitalai, nebūtinai idealūs modeliai.

3 Žingsnis – Tyrinėjimas

Tyrimas – tai sukurto modelio, konstrukto, metaforų patikrinimas, klaidų paieška. Modelio „skiautelės“, kurios nebūtinai akcentuoja tai, ką išmokote, čia ypač svarbu užpildyti tuščias, nesuprantamas naujojo dalyko vietas. Tyrimas yra mažiau reikalingas, jei griežtai laikotės pirmojo ir antrojo žingsnių, nuoseklumo. Naudodamiesi pirmuoju ir antruoju žingsniu, nors ir atsiradus tuščioms, neaiškioms modelio vietoms, Jūs siekiate tikslo ir užlipdote nežinojimo spragas. Tyrimas padeda sugrįžti atgal ir patikrinti ar neliko klaidų. Ir tuo atveju, kai Jūs tikrai norite įsisavinti naują medžiagą, grįžimas atgal svarbus, o tyrimas padeda pataisyti klaidas. Pavyzdžiui, egzamino metu nežinote tikslaus atsakymo, bet žinote aplinkinius kelius, kuriais galite ateiti iki teisingo atsakymo. Tad testavimas svarbu, nes jis atskleidžia tai, ko dar nežinote, ar kokios informacijos Jums trūksta. Tačiau, jeigu nuodugniai taikėte pirmąjį ir antrąjį žingsniu, trečiasis bus taip pat įveikiamas.

Kaip tirti?  

Klausimai, testavimas, užduotys – tai būdai, padedantys pamatyti spragas. Holistinio mokymosi principas pabrėžia konstrukto sudarymą, o tam tikri klausimai padeda užpildyti, išbaigti neaiškias jo vietas. Tad klausimai turėtų būti labiau praktiniai. Atsakymai į juos- tai trūkstamų „skiautelių“ atradimas, tuščių vietų užpildymas.

Jeigu kyla begalė klausimų, tuomet vertėtų grįžti atgal ir peržiūrėti konstruktą, kažką supratote ne taip. Vertėtų paskaityti, bet tai neturėtų būti „kalimas“, mokymasis mintinai. Susidaryti vaizdinį, konstruktą, modelį – tai tokio mokymosi esmė, metafora – mokymosi sustiprinimui, o tyrimas – pačių neaiškiausių vietų pasitikslinimui. Tad tokiu būdu, naudojantis visais trimis žingsniais, surandamas atsakymas į iškilusius klausimus. Besimokančiajam nereikia valandų valandas mokytis ir „kalti“. Teisingai sudarytas konstruktas padeda sėkmingiau mokytis ir  suprasti naują dalyką, o klausimai, testai – užtvirtina naujas žinias. Holistinio mokymosi principai leidžia pozityvų rezultatą pasiekti per trumpesnį laiką.

Atliktos užduoties savianalizė

  • Kaip išdėstysite, sujungsite, nuspalvinsite ar kitaip pavaizduosite idėjas, kokia forma jas išreikšite?
  • Kaip gali padėti metaforos mokymuisi?
  • Kodėl reikalingas tyrinėjimas?
  • Ar jums pavyko atpažinti save, kaip jums sekasi mokytis?
  • Ar labai daug laiko reikia skirti tokio pobūdžio mokymuisi?
Paskutinį kartą keista: Ketvirtadienis, 2015 birželio 11, 14:04